1. Kto może wnioskować o wsparcie w ramach działania 2.1 „Instrumenty pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw”?
Beneficjentami Działania mogą być wyłącznie instytucje non-profit, nie działające dla zysku lub przeznaczające cały zysk na cele statutowe oraz świadczące usługi wspierające przedsiębiorców (np. stowarzyszenia przedsiębiorców, izby gospodarcze, samorządy przedsiębiorców, centra wspierania przedsiębiorczości, inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii, parki technologiczne, instytucje sfery B+R, fundusze pożyczkowe, fundusze poręczeń kredytowych oraz spółki kapitałowe- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, działające na podstawie statutu, a cały zysk mające obowiązek przekazywać na cele statutowe).
2. Jak zamknąć realizację projektu w przypadku kiedy datę zakończenia jego realizacji wyznaczono na 30 czerwca 2015 r. (czy w przypadku Działania 2.1 rozróżnia się rzeczowe i finansowe zakończenie projektu)?
W ramach Działania 2.1 termin zakończenia rzeczowego, jak i finansowego realizacji Projektu przypada na tę samą datę, czyli w Państwa przypadku na dzień 30 czerwca 2015 r. Przez termin zakończenia realizacji Projektu – należy rozumieć datę, w której Beneficjent dokona jednokrotnego obrotu kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu. Jednakże należy pamiętać, że jednokrotny obrót kapitałem musi nastąpić najpóźniej do końca II kwartału 2015 roku. Sprawozdanie końcowe z przebiegu realizacji Projektu, stanowiące część wniosku o płatność, składane jest w terminie 45 dni od zrealizowania Projektu, czyli od daty, w której Beneficjent dokona jednokrotnego obrotu kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu.
3. Czy koszt ubezpieczenia zakupionego mienia w ramach projektu jest kosztem kwalifikowanym i gdzie należy go wpisać we wniosku o dofinansowanie?
Koszt ubezpieczenia zakupu mienia nie jest kosztem kwalifikowanym w ramach Działania 2.1
4. Czy wpisany w pkt. d1 Biznes Planu udział procentowy wkładu RPO dotyczący poszczególnych produktów będzie sprawdzany/rozliczany po zrealizowaniu projektu?
W pkt. d1 Biznes Planu wpisać należy prognozowany udział RPO w poszczególnych produktach funduszu. Należy jednak pamiętać, iż suma udziału poszczególnych produktów musi wynosić 100% wkładu RPO.
5. Jakie wydatki kwalifikowane mogą być zaliczone do kategorii Inne?
W przypadku Działania 2.1 tabela kosztów kategorii Inne pozostaje niewypełniona
6. Jaki wskaźnik produktu należy wybrać w przypadku działania 2.1?
W Działaniu 2.1, Poddziałanie 2.1.1, jak i Poddziałanie 2.1.2 występuję tylko 1 wskaźnik oznaczony symbolem KSI-P.5.8.1 Liczba wspartych funduszy pożyczkowych/ poręczeniowych i tylko ten należy wybrać.
7. Czy 3 wskaźniki rezultatu (liczba przedsiębiorstw, które uzyskają pożyczki, wartość udzielonych pożyczek oraz zwiększenie zatrudnienia w Funduszu Pożyczkowym) są wystarczające?
Tak, te przedstawione przez Państwa wskaźniki są odpowiednie i wszystkie są oznaczone symbolem KSI.
8. Jak interpretować wskaźnik KSI-R.100 Przewidywana całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC)?
- Wskaźnik R100 odnosi się do miejsc pracy utworzonych bezpośrednio w efekcie realizacji projektu od momentu jego rozpoczęcia do końca fazy operacyjnej, tj. do roku od momentu złożenia wniosku beneficjenta o płatność końcową.
- Etat częściowy należy wykazywać zgodnie z zapisami zawartymi w Wytycznych w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w formie elektronicznej, gdzie ,,liczba pracowników wykazywana jest w tzw. ekwiwalencie pełnego czasu pracy (EPC), co znaczy, że etaty częściowe są sumowane i zaokrąglane do pełnych jednostek ". Należy w tym przypadku stosować zaokrąglenie zgodne z zasadami matematycznymi, tj. do x,49(9) - do pełnej liczby w dół (x), a od x,50 - do pełnej liczby w górę (x + 1). Przykład: Beneficjent planuje stworzyć trzy miejsca pracy, w tym pierwsze dwa na pełny etat, natomiast trzecie w 3/4 pełnego wymiaru czasu pracy. W tym przypadku ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC), po sumowaniu i zaokrągleniu (tutaj w górę) wyniesie 3.
- Momentem rozpoczęcia biegu okresu trwałości dla nowoutworzonego miejsca pracy, jest moment zawarcia umowy o pracę - niezależnie od tego, czy umowa została zawarta jeszcze podczas realizacji projektu, czy w okresie do roku od momentu złożenia przez beneficjenta wniosku o płatność końcową.
9. Paragraf 17 umowy w ust. 1 lit b)" Umowę gwarancji bankowej, wystawioną wg wzoru stanowiącego załącznik Nr IV do niniejszej Umowy, wystawioną na kwotę równą 10% wartości wkładu finansowego, o którym mowa w § 2 ust. 5 Umowy.
oraz w ust. 4 " (...)co do zwrotu kwoty stanowiącej 130 % wartości wkładu finansowego ze środków Programu, o którym mowa § 2 ust. 5 Umowy". Jak go rozumieć?
ZAGADNIENIE WARTOŚCI WKŁADU KAPITAŁOWEGO
Postanowienie paragrafu 2 ust. 5 projektu umowy przewiduje, że na całkowitą wartość kapitału przeznaczonego na realizację Projektu składa się: bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu oraz środki własne Beneficjenta. Jednocześnie paragraf 17 ust. 1 lit. b) oraz ust. 4 odnoszą się do wkładu finansowego (ust. 4 wprost do wkładu ze środków Programu). W związku z literalnym brzmieniem paragrafu 17, chodzi w nim o wkład finansowy ze środków Programu. Wykładnia systemowa i celowościowa również nie pozwalają na przyjęcie innej interpretacji.
Paragraf 17 projektu wskazuje, że zabezpieczeniami należytego wykonania umowy są: a) weksel własny oraz b) umowa gwarancji bankowej, wystawiona wg wzoru stanowiącego załącznik Nr IV, wystawiona na kwotę równą 10% wartości wkładu finansowego ze środków Programu oraz c) poddanie się aktem notarialnym egzekucji na mocy art. 777 KPC, co do zwrotu kwoty stanowiącej 130 % wartości wkładu finansowego ze środków Programu.
Ze względu na charakter przyjętych zabezpieczeń przyjęto (intencjonalnie), że gwarancja bankowa winna być wystawiona na kwotę 10% wartości wkładu finansowego ze środków Programu, zaś dla zabezpieczenia o którym mowa w paragrafie 17 ust. 4 – 130% wartości wkładu ze środków Programu. Ponieważ mechanizmy zabezpieczenia umowy, przyjęte w paragrafie 17 ust. 1 lit b) oraz ust. 4 są odrębne, nie zachodzi sprzeczność w treści regulacji.
10. Z kolei par. 2 ust. 5 umowy mówi o całkowitej wartości kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, czyli z wkładem własnym. Czy w świetle powyższego par. 17 (Zabezpieczenie zwrotu nieprawidłowo wydatkowanych środków) nie powinien dotyczyć tylko kwoty dofinansowania bez wkładu własnego?
ZAGADNIENIE ZDANIA DRUGIEGO PARAGRAFU 17 UST. 4
Postanowienie paragrafu 17 ust. 4 projektu umowy wprost odnosi się do zwrotu całkowitej wartości projektu „na zasadach określonych w niniejszej umowie”. Zasady te określają paragrafy 15 i 16 projektu umowy, które wyłączają możliwość żądania od Beneficjenta całkowitej wartości projektu. Przesądza o tym zresztą art. 43 ust. 7 akapit drugi Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1828/2006 – przepis o charakterze ius cogens.
Cytowane w pytaniu zdanie paragrafu 17 ust. 4 nie jest samoistnym postanowieniem, w związku z czym nie może być interpretowane w oderwaniu od brzmienia właściwej jednostki redakcyjnej. Tym bardziej pozbawione podstaw byłoby budowanie na podstawie zdania drugiego ustępu 4 paragrafu 17 postanowienia, pozostającego w sprzeczności z pozostałymi postanowieniami umowy (zwłaszcza że obejmuje zastrzeżenie „na zasadach określonych w niniejszej umowie”). Pobocznie należy wskazać, że paragraf 17 ust. 4 precyzuje kwotę objętą zabezpieczeniem („130 % wartości wkładu finansowego ze środków Programu”), co należy odnieść do przywoływanego w jego treści art. 777 k.p.c.
11. Czy w świetle art. 43 ust. 4 pkt. b) (DZ. U. C244 z 1.10.2004, L 371/39), który stwierdza iż " 3% kapitału wniesionego przez program operacyjny (...) do instrumentu inżynierii finansowej (...)" wskazane 3 % średniorocznych kosztów zarządzania powinny być liczone od kwoty wsparcia czy od wartości całego projektu (z uwzględnieniem wkładu własnego)?
Zgodnie z art. 43, ust. 4 pkt. b, 3 % średniorocznych kosztów zarządzania liczone jest od kwoty wsparcia z programu operacyjnego.
12. Zgodnie z instrukcją wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie, w zakresie odpisu oryginału lub kopii aktualnego dokumentu rejestrowego Wnioskodawcy, muszą znaleźć się kody PKD działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Jak wygląda sytuacja w przypadku fundacji, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a w odpisie KRS nie ma miejsca na wskazanie kodów PKD.
W przypadku wybraniu "fundacji" , "stowarzyszenia" w punkcie B2 Typ Wnioskodawcy generator wniosków po przeprowadzeniu walidacji nie będzie wykazywał braku wpisanych kodów PKD jako błędu.
13. Czy punkt G (1,2,3,4) dotyczy całego Funduszu Pożyczkowego czy jedynie planowanego projektu?
Tylko pkt. G 4 dotyczy planowanego projektu, natomiast pozostałe punkty dotyczą całego Funduszu Pożyczkowego.
14. Kiedy zaczyna się kwalifikowalność wydatków w ramach działania 2.1 i jak szybko podpisywane będą umowy o dofinansowanie?
Podpisywanie umów przewidujemy na koniec października i od tej daty liczy sie kwalifikowlaność wydatków.
15. Zgodnie z zapisem w Kryteriach wyboru projektów: "Deklaracja Wnioskodawcy dotycząca zatrudniania kobiet w ramach stwarzanych miejsc pracy nie jest podstawą do znania, że projekt przyczynia się do poprawy równości szans kobiet i mężczyzn. Praktyka taka (określanie preferencji płci przy zatrudnianiu) pozostaje w sprzeczności z prawem polskim i unijnym", natomiast "Kryteria realizacji polityk horyzontalnych UE" mówią iż: „Wpływ pozytywny ma miejsce tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca przewiduje jakieś preferencje dla projektów składanych np. przez kobiety, mających na celu ochronę środowiska naturalnego czy rozwój społeczeństwa informacyjnego". Jak zatem interpretować te zapisy?
W kryteriach wyboru projektów jest mowa iż: "...Wpływ pozytywny ma miejsce tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca przewiduje jakieś preferencje dla projektów składanych np. przez kobiety...". Nie ma mowy o preferencji w zatrudnianiu. W tym świetle zapis znajdujący się w Instrukcji wypełniania wniosku jest poprawny.