- Aktualności
- Harmonogram konkursów
- Aplikowanie - I Oś Priorytetowa
- Aplikowanie - II Oś Priorytetowa
- F.A.Q.
- F.A.Q. do działania 2.3 schemat A
- Słowniczek pojęć
- Najczęściej popełniane błędy
- Poradnik Beneficjenta - Aplikowanie o środki
- Procedura aplikacyjna
- Akredytacje wykonawców
- Preselekcja - ogłoszenia
- Szkolenia i konferencje
- Ankieta: Badanie potrzeb szkoleniowych beneficjentów
Najczęściej popełniane błędy we Wnioskach o dofinansowanie
- Różna suma kontrolna wersji papierowej i elektronicznej wniosku.
- Brak spójności w nazwie i adresie Wnioskodawcy pomiędzy wnioskiem a dokumentem rejestrowym Wnioskodawcy.
- Brak spójności w tytule projektu i nazwie Wnioskodawcy pomiędzy poszczególnymi dokumentami (także błędy w tym zakresie w dokumentach stanowiących zabezpieczenie realizacji Umowy o dofinansowanie, czyli w akcie notarialnym i deklaracji wekslowej).
- Niepoprawna data rozpoczęcia działalności gospodarczej (szczególnie w przypadku spółek cywilnych).
- Ubieganie się firm z sektora transportu o wsparcie wyższe niż 50% kosztów kwalifikowalnych.
- Niespełnienie kryterium nowej inwestycji, tzn. rozpoczynanie robót budowlanych związanych z przedstawioną w projekcie inwestycją przed złożeniem wniosku.
- Brak potwierdzenia notarialnego na składanym Upoważnieniu do reprezentowania Wnioskodawcy.
- Brak spójności pomiędzy punktem E2 (Skwantyfikowane wskaźniki realizacji celów projektu) a punktem E1 (Cele planowanego projektu) wniosku o dofinansowanie.
- Brak informacji o źródłach finansowanie projektu w części E4 (Opis planowanego projektu) wniosku o dofinansowanie.
- Kod działalności gospodarczej (PKD) niezgodny z charakterem projektu.
- Brak spójności pomiędzy liczbą i wartością planowanych do zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz liczbą planowanych do wprowadzenia nowych produktów/usług pomiędzy poszczególnymi punktami wniosku i Biznes Planu
- należy zwrócić szczególną uwagę na wartości zadeklarowane w pkt. E2 wniosku (Skwantyfikowane wskaźniki realizacji celów) aby były spójne z ilością i wartością rodzajów kosztów wyszczególnionych w E8 (Koszty projektu-kwalifikowane i niekwalifikowane) i ich opisem w pkt. E4 wniosku (Opis planowanego projektu);
- należy zwrócić uwagę na spójność pomiędzy punktem E2 (Skwantyfikowane wskaźniki realizacji celów) wniosku o dofinansowanie (wskaźnik rezultatu – „Liczba nowych produktów/usług wprowadzonych w przedsiębiorstwie”) a punktem D.1 i E.1 Biznes Planu; opis „nowych produków/usług” musi być szczegółowy;
- należy zwrócić uwagę na spójność pomiędzy punktem E4 (Opis planowanego projektu) a punktem E8 wniosku o dofinansowanie (Koszty projektu-kwalifikowane i niekwalifikowane)- każdy rodzaj kosztu przedstawiony w tabeli E8 musi być szczegółowo opisany w pkt. E4 oraz w Biznes Planie.
- Brak spójności w zakresie liczby i opisu wprowadzanych innowacji i nowych technologii pomiędzy punktem E1 (Cele planowanego projektu) i E2 (Skwantyfikowane wskaźniki realizacji celów) wniosku o dofinansowanie (wskaźnik rezultatu – „Liczba wdrożonych innowacji i nowych technologii”) a punktem C.2 Biznes Planu.
- W tabeli E8 (Koszty projektu-kwalifikowane i niekwalifikowane) wniosku w kosztach kwalifikowanych zostały ujęte koszty niekwalifikowane.
- Mało wyczerpujące uzasadnienie dla potrzeby poniesienia wskazanych kosztów.
- Nieprawidłowo opisane rodzaje kosztów kwalifikowanych w punkcie E8.A2 (Pozostałe koszty)
- brak jednostki miary oraz ilości sztuk;
- koszty związane z robotami budowlanymi nie są opisane w tabeli E8 (koszty projektu – kwalifikowane i niekwalifikowane) zgodnie z Kosztorysem inwestorskim/Tabelą elementów scalonych;
- koszty montażu środka trwałego przekraczają wartość 15 % wartości środka trwałego;
- przedstawienie kosztów zbiorczych bez opisania w pkt. E4 (Opis planowanego projektu) wniosku lub w Biznes Planie ich elementów składowych wraz z jednostkami miary i ilościami;
- połączenie jako jeden koszt wartości środka trwałego oraz jego montaż;
- połączenie w obrębie kosztu zbiorczego (kompletu) środków trwałych, które mają być zlokalizowane w różnych pomieszczeniach;
- połączenie w obrębie kosztu zbiorczego (kompletu) mebli oraz sprzętu/urządzeń.
- Brak jednoznacznej deklaracji do jakiej kategorii kosztów (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne itd.) Wnioskodawca zalicza dany rodzaj kosztu – niemożność zweryfikowania wartości zadeklarowanych w pkt. E2 wniosku (skwantyfikowanych wskaźników realizacji celów).
- Brak wyrażenia „nie dotyczy” i „zer” w pustych polach wniosku i Biznes Planu.
- Brak spójności w zakresie liczby nowych miejsc pracy pomiędzy punktem E2 wniosku o dofinansowanie (wskaźnik rezultatu „Liczba utworzonych nowych miejsc pracy od daty rozpoczęcia realizacji projektu”) a punktem C.4 Biznes Planu.
- Brak w punkcie C2 Biznes Planu informacji o skali i okresie stosowania wdrażanych innowacji.
- Ujmowanie w częściach opisowych wniosku i Biznes Planu elementów, które nie znajdują odzwierciedlenia w części E8 wniosku (Koszty projektu-kwalifikowane i niekwalifikowane).
- Brak wymaganych załączników. Składanie samego wniosku bez wymaganych załączników uniemożliwia jego szczegółową weryfikację, w takich przypadkach dokumentacja przedłożona po uzupełnieniach bardzo często zawiera błędy i nieścisłości, co decyduje o odrzuceniu wniosku.
- Brak odznaczenia odpowiednich załączników na „Liście załączników wymaganych przy złożeniu wniosku o dofinansowanie” lub na „Liście załączników wymaganych najpóźniej na 14 dni przed podpisaniem umowy o dofinansowanie”. Należy zwrócić szczególną uwagę na zaktualizowanie „Listy załączników” w dokumentacji składanej po poprawie/uzupełnieniu.
- Brak opisanych na „Liście załączników wymaganych przy złożeniu wniosku o dofinansowanie” (pozycja nr 21) dodatkowych załączników składanych przez Wnioskodawcę.
- Brak odznaczeń lub odznaczenia wykonane ręcznie (nie w formie druku) w załącznikach które należy wypełnić na formularzach LAWP (np. zał. nr 15, 16).
- Brak spójności pomiędzy punktem B.3 Biznes Planu a Rachunkiem zysków i strat (część finansowa Biznes Planu) – podane wartości przychodów netto nie są spójne z wartościami ujętymi w Rachunku zysków i strat.
- Brak Kosztorysów inwestorskich/Tabeli elementów scalonych w projektach, w których kosztami kwalifikowanymi są prace budowlane.
- Nieprawidłowo wyliczone wartości przychodów netto oraz sumy aktywów bilansu w załączniku nr 16 „Oświadczeniu o spełnianiu kryteriów MSP”.
- W piśmie przewodnim składanym w ramach poprawy/uzupełnienia wniosku o dofinansowanie brak wyraźnego odniesienia się do błędów/braków wykazanych w piśmie LAWP.
- Biznes Plan przedkładany w ramach uzupełniania/poprawy wniosku nie zawiera części finansowej.
- W dokumentach złożonych po uzupełnieniu/poprawie Wnioskodawcy dokonują zmian w treści wniosku bez wyraźnego powodu, powołując się na „uszczegółowienie informacji”, przy czym uszczegółowienie polega na zmianie informacji oraz dodaniu szczegółów, które nie były zawarte w pierwotnej wersji wniosku i nie były wskazane w piśmie LAWP w sprawie uzupełnienia/poprawy wniosku.
- Niespójność danych liczbowych lub zapisów pomiędzy poszczególnymi częściach wniosku, które wynikają z dokonania zmian w ramach uzupełnienia/poprawy wniosku jedynie w części dokumentacji konkursowej. W przypadku dokonania zmian tylko w części dokumentacji konkursowej projekt zostanie odrzucony jako „niespójny”.